Yogaformer

Vinyasa yoga


Vinyasa yoga er en dynamisk yogapraksis som foregår i dynamiske sekvenser. Serierne følger åndedrættets ind og udåndinger (åndedrætsbevægelse). Hensigten er at træne at synkronisere kroppens bevægelser med åndedrættet. Sekvenserne gentages mange gange, så kroppen og sindet trænes i at finde ro og stabilitet i stillingerne. Samtidig er der masser af plads til variation og leg i denne yogapraksis. Lidt sved på panden må påregnes.


Et at hovedhensigterne med Vinyasa yoga er at vække "Prana", som er den gudommelige livskraft som flyder i alt levende. Når vi vækker Prana får vi masser af energi og inspireres til leve vores hverdagsliv med større glæde og en positiv attitude med os selv og vores omverden. Musik er integreret som en måde at skabe rytme og flow.

Kendskab til yoga anbefales for deltagelse.


                                       ——– • • ❖ • • ——–


Hatha Flow


Hatha Flow kan du forvente lidt mere flow og varme i kroppen.

På dette hold er der fokus på at vække kroppen,  berolige sindet og åbne hjertet. Her undervises rolige sekvenser af yogastillinger for at fremme en dynamisk og afslappende oplevelse i et harmonisk  flow (yin/yan). Denne klasse omfatter alle aspekter af en traditionel Hatha yoga klasse - Stillinger, åndedræt,  meditativt sind, chant og mudras -  mens din koordination udfordres gennem bevægelse.

Yin yoga er en stille, meditativ praksis, hvor du langsomt kommer ind i de liggende eller siddende stillinger, som typisk holdes i 3-5 minutter med så lidt muskelaktivitet som muligt. På den måde kan man strække bindevæv og led, opnå mere smidighed evt.og opløse affaldsstoffer der måtte sidde i det berørte områder. Sindet gennem Yin yoga vil blive afspændt og balanceret.


                                           ——– • • ❖ • • ——–


Slow flow

Er du til blidt flow hvor vi tager opmærksomheden til de bløde overgange, de dybe lange stræk og den langsomme rytme, så er Slow Flow noget for dig.


Gennem blide rolige yoga flows vender vi opmærksomheden indad og er med den dybe ro og det nærvær der opstår når vi møder os selv i hvert et åndedræt og stilling. Vi arbejder med det centrale nervesystem, bindevæv, åndedrætsøvelser og restorative stillinger som et redskab til at skabe ro.


Hver klasse er bygget op over et tema, med mudra, reflektioner, affirmationer for at gå endnu dybere ind i denne praksis.


Alle kan deltage



                                          ——– • • ❖ • • ——–




                                       

Restorativ yoga


Restorativ yoga er den blideste form for yoga, du kan forestille dig. Den kaldes også genopbyggende. Det er en yogaform, hvor du igennem “aktiv afspænding” arbejder med at slappe af og give slip. Her kan du tilbyde din krop og sind en mulighed for at restituere og restorere gennem hvile.


Du vil i den restorative praksis arbejde med åndedrættet, internalisering af dine sanser, beroligelse af sindet samt afspænding og passive stræk af den fysiske krop.

Den dybe afspænding af krop og sind opnås ved at din krop får ultimativ støtte i stillingerne. Støtten skabes ved at bruge mange props i form af tæpper, pøller, yogablokke, bælter, øjenpuder mv. Alt sammen for at du kan opnå en dyb vågen hviletilstand.


Den beroligende og afspændende effekt af den restorative yoga næres også af, at du laver yogastillingerne i et roligt tempo, holder dem længere og udfører dem med nænsomhed overfor dig selv.


Restorativ yoga er særlig godt i perioder hvor du føler dig svag, træt eller stresset, angst eller deprimeret. Eller i perioder hvor du og dit liv er under stort press og omvæltning.


Gennem en hvilen ind i yogastillingerne, der støttes af pøller og tæpper, beroliges kroppen og nervesystemet. Restorativ yoga giver større vitalitet og reducerer stress. Her fokuseres mere på væren, end på gøren, og giver mulighed for en dybere kontakt med dig selv og med indre ro. Den dybe afspænding, som de restorative stillinger skaber, virker harmoniserende på krop og sind.


Restorativ yoga er et godt supplement til en mere aktiv yogaform og en måde, hvorpå du kan afbalancere et aktivt liv ved også at give plads til afspænding og regenerering.


                                              ——– • • ❖ • • ——–



Yin Yoga

Yin yoga er en yogaform der søger at balancere den aktive fysiske træning, med blide meditative stræk. Yin yoga fremmer og giver det parasympatiske nervesystem plads og giver sindet ro. Den styrker knogler, led, opløser blokeringer og øger cirkulationen i kroppen.


I Yin stræk fokuseres på bindevævet, stræk der holdes over tid vil få bindevævet til at opløse spændinger, blive mere velorganiseret og dermed tillade uhindret væskestrømninger. Bindevævet er også vært for de energi strømninger der er i kroppen, kaldet CHI og som ledes via meridianer i bindevævet.

Der er 5 principper anvendt i alle stillinger:


Acceptabelt stræk

Muskulær passivitet

Find roen og træk vejret

Holdes over tid

Kom langsomt ind og ud af stillinger


Der kræves ingen særlige forudsætninger for at deltage dog er YIN Yoga ikke for gravide og indtil 3 måneder efter fødslen, på grund af den hormonelle påvirkning af bindevævet.



                                            ——– • • ❖ • • ——–


Pranayama /meditation


Gennem åndedrætsøvelser, mindfulness og meditation vil der fokuseres på at genskabe balance og ro i krop og sind. Dette hold vil være i forlængelse af det forudgående hold med en meget kort pause imellem. Hvis du ønsker at deltage anbefaler vi at tage yogaholdet før så kroppen er klar til denne fantastiske fordybelse.


                                            ——– • • ❖ • • ——–


Copyright © YOGAMANDALA - Holmetorvet 5-7 - 3400 Hillerød - CVR nr. 31218276 - info@yogamandala.dk