Yoga hos os

YOGA


Yoga er en 5000 år gammel indisk videnskab, der søger at afbalancere sind og krop. Mange af os lever vores liv i hovedet. Men gennem praksis med forskellige fysiske positioner, kan vi blive mere til stede i kroppen og roligere i sindet. Yoga udøves fysisk, hvilket giver os stærkere kroppe og større fleksibilitet. Men dens fordele strækker sig over en større bevidsthed om vores kroppe, for at få en oplevelse af indre fred. 


Med sin vægt på opmærksom bevægelse og tilstedeværelse kan yoga hjælpe med at lindre stress og angst i vores liv. Det kan også hjælpe med at forhindre og løse almindelige fysiske lidelser, såsom lænderyg, knæ- og skuldersmerter samt vanskeligheder med søvn og fordøjelse.


Yoga hos os


Hos os er yogaholdene traditionerne tro Hatha og Vinyasa yoga. På alle hold arbejder vi med hele kroppen, gennem åndedrættet og sind. Vores grundliggende idelogi er GROUND . BREATHE. PULSE - GROUNDing er fundamentet for vores kropsbevidsthed og vedvarende energi. BREATHE er vores åndedræt som det bærende aspekt af yogapraksis og energi flow. PULSE er den underliggende Prana (livskraft) som bevæger sig i os og gennem den, kan vi åbne op til dybere forståelse og indsigt i vores bevidsthed.


Vores undervisere har personlighed og forskellig erfaring som de bringer ind på holdene gennem en varietet af stilarter og kreativitet.  Det betyder, at  at undervisningsformer vil være forskellige, afhængigt af læreren. Her kan indgå teknikker fra rytmisk bevægelse, krigskundskab eller eller andet bevægelsesterapi, hvor der deles en legende, kreativ og ærlig praksis. Yoga er mangfoldig og det underviseren mulighed for at udforske yogateknikker mere i dybden og giver udøveren et solidt grundlag for at udvikle deres egen praksis. 


For bedre at understøtte din personlige proces og udvikling i din yogapraksis, underviser vi differentieret. Alle kan deltage. 



 ——– • • ❖ • • ——–




Vinyasa yoga

Vinyasa yoga er en dynamisk yogapraksis som foregår i dynamiske sekvenser. Serierne følger åndedrættets ind og udåndinger (åndedrætsbevægelse). Hensigten er at træne at synkronisere kroppens bevægelser med åndedrættet. Sekvenserne gentages mange gange, så kroppen og sindet trænes i at finde ro og stabilitet i stillingerne. Samtidig er der masser af plads til variation og leg i denne yogapraksis. Lidt sved på panden må påregnes.


Et at hovedhensigterne med Vinyasa yoga er at vække "Prana", som er den gudommelige livskraft som flyder i alt levende. Når vi vækker Prana får vi masser af energi og inspireres til leve vores hverdagsliv med større glæde og en positiv attitude med os selv og vores omverden. Musik er integreret som en måde at skabe rytme og flow.


Kendskab til yoga anbefales for deltagelse.


                                                     ——– • • ❖ • • ——–



Slow flow

Er du til blidt flow hvor vi tager opmærksomheden til de bløde overgange, de dybe lange stræk og den langsomme rytme, så er Slow Flow noget for dig.


Gennem blide rolige yoga flows vender vi opmærksomheden indad og er med den dybe ro og det nærvær der opstår når vi møder os selv i hvert et åndedræt og stilling. Vi arbejder med det centrale nervesystem, bindevæv, åndedrætsøvelser og restorative stillinger som et redskab til at skabe ro.

Hver klasse er bygget op over et tema, med mudra, reflektioner, affirmationer for at gå endnu dybere ind i denne praksis.


Alle kan deltage


                                                    ——– • • ❖ • • ——–



Senior Yoga

Det er aldrig for sent at starte med yoga. Du får liv i hænder og fødder, opnår mere bevægelighed i skuldre og nakke. Du vil udføre øvelser der styrker bl.a mave og ryg og forbedrer din kropsholdning og balanceevne. Vi træner lungerne som øger iltoptagelsen og mindsker svimmelhed. Yoga øger blodcirkulation, mobilitet og fleksibilitet – i det hele taget meget forebyggende og sundhedsfremmende.


Ved hjælp af yogastillinger løsnes der op for spændinger, og hele kroppens stress niveau afspændes. Ved træning og bevidstgørelse af åndedrættet får du øget vitalitet og energi. Øvelserne vil primær være stående, siddende og liggende. Dybdeafspænding og meditative øvelser indgår i undervisningen. Med disse teknikker forbedres livskvalitet og søvnkvantitet.


Medbring: Yogamåtte hvis du har


                                                       ——– • • ❖ • • ——–


Gravid Yoga


Yojo.dk tilbyder gravid yoga hos os i lukkede hold hvor du er i trygge faglige hænder og dejlige varme og skønne omgivelser. Til gravid yoga opnår du følgende:


  • Bedre fysik med færre graviditetsgener til følge
  • Ved regelmæssig yoga får du en bedre kondition og dermed dokumenteret lettere fødsel
  • Træning og afspænding af bækkenbunden som kommer dig til gode før, under og efter fødslen
  • Forbindelse til din baby i maven via dit åndedræt og en bedre kropsbevidsthed
  • Nyeste viden om fødslen præsenteret af erfaren jordemoder
  • Nyeste viden om smertelindring og dine muligheder (medicinsk og ikke-medicinsk)
  • Redskaber fra hypnose der gør dig i stand til bedre at tackle fødselssmerten
  • Vejrtrækning, sansetræning og visualisering der virker, giver feminin empowerment og styrker dit fødeinstinkt
  • Netværk med andre gravide
  • Mulighed for at fortsætte på efterfødselshold med samme hold og undervisere
  • Vores undervisning favner alle – fra yogabegyndere til erfarne yogaudøvere
  • Alle gravide kan være med, både som første- eller flergangsfødende og/eller hvis du har bækkengener eller andre graviditetsrelaterede udfordringer



Hatha Flow

Hatha Flow kan du forvente lidt mere flow og varme i kroppen. På dette hold er der fokus på at vække kroppen,  berolige sindet og åbne hjertet. Her undervises rolige sekvenser af yogastillinger for at fremme en dynamisk og afslappende oplevelse i et harmonisk  flow (yin/yan). Denne klasse omfatter alle aspekter af en traditionel Hatha yoga klasse - Stillinger, åndedræt,  åndedrætsøvelser og meditativt sind -  mens din koordination udfordres gennem bevægelse.


Alle kan deltage.


                                            ——– • • ❖ • • ——–



Pranayama /meditation

Gennem åndedrætsøvelser og meditation vil der fokuseres på at genskabe balance og ro i krop og sind. Slippe overskydende stress og få fornyet energi. Mærke følelsesmæssig balancering og dyb ro. Vores åndedræt kan noget helt særligt og det opleves her.


På dette hold vil du være siddende og gennem dynamisk åndedrætsøvelser opleve meditativ tilstand.


Holdet vil være i forlængelse af det forudgående Hatha hold med en meget kort pause imellem. Hvis du ønsker at deltage anbefaler vi at tage yogaholdet før så kroppen er klar til denne fantastiske fordybelse.


                                             ——– • • ❖ • • ——–



Yin Yoga

Yin yoga er en yogaform der søger at balancere den aktive fysiske træning, med blide meditative stræk. Yin yoga fremmer og giver det parasympatiske nervesystem plads og giver sindet ro. Den styrker knogler, led, opløser blokeringer og øger cirkulationen i kroppen.


I Yin stræk fokuseres på bindevævet, stræk der holdes over tid vil få bindevævet til at opløse spændinger, blive mere velorganiseret og dermed tillade uhindret væskestrømninger. Bindevævet er også vært for de energi strømninger der er i kroppen, kaldet CHI og som ledes via meridianer i bindevævet.

Der er 5 principper anvendt i alle stillinger:


Acceptabelt stræk

Muskulær passivitet

Find roen og træk vejret

Holdes over tid

Kom langsomt ind og ud af stillinger


Der kræves ingen særlige forudsætninger for at deltage dog er YIN Yoga ikke for gravide og indtil 3 måneder efter fødslen, på grund af den hormonelle påvirkning af bindevævet.


                                              ——– • • ❖ • • ——–

Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål.

Vi glæder os til at høre fra dig.


Telefon: 25210585  -  Email:  info@yogamandala.dk

Copyright © YOGAMANDALA - Holmetorvet 5-7 - 3400 Hillerød - CVR nr. 31218276